بهترین شیوه های مدیریت دانش

بهترین شیوه های مدیریت دانش

مطالب عمومی
بهترین شیوه های مدیریت دانش

هنگامی که برای شروع فرآیند مدیریت دانش در سازمان خود آماده شدید، ممکن است لازم باشد بهترین شیوه ها را بررسی کنید. در این مطلب برترین شیوه های مدیریت دانش را مطرح خواهیم کرد.

در اینجا حداقل سه تمرین برای شروع وجود دارد:
 

1. به اشتراک‌گذاری دانش را تسهیل کنید

یکی از جنبه های اساسی ایجاد مدیریت دانش در درون سازمان شما این است که دانش را در دسترس کارکنان قرار دهید. ابزارها و سیستم‌هایی را کاوش کنید که اشتراک دانش را امکان‌پذیر می‌کنند. به بهترین روش‌ها برای سازماندهی و ساختار پایه دانش بیندیشید و مهم‌تر از همه تجربه کارمندان خود را در نظر بگیرید.
 
اساساً، هنگام سازماندهی و به اشتراک‌گذاری دانش، آن را کارمند‌محور کنید. از آن‌ها بپرسید چه چیزی ممکن است آن‌ها را از به اشتراک گذاشتن دانش خود با همکاران خود باز دارد و در عوض، با چه موارد خوبی مواجه شد‌ه‌اند که فکر می‌کنند به اشتراک‌گذاری آن ها سودمند باشد.
 
اگر می‌خواهید از میان نرم‌افزارهای خاص برای مدیریت دانش و به اشتراک‌گذاری دانش یکی را انتخاب ‌کنید، چند کارمند را در «گروه آزمایشی» خود دعوت کنید و به معنای واقعی کلمه به آن‌ها اجازه دهید از این نرم‌افزار استفاده کنند تا بتوانند نظرشان را بگویند.
 
البته این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام راه‌حل را انتخاب کنید.
 
با این حال، بازخورد کارمندان از این جنبه ضروری است که ممکن است آن‌ها ویژگی‌ها و فرصت‌هایی را  سراغ داشته باشند که اضافه کردنشان به ((جعبه ابزار اشتراک‌گذاری دانش)) شما ضروری باشد و با بینش ارزشمند خود در این زمینه به شما کمک کنند.
 

2. یک فرآیند روشن ایجاد کنید

مراحل مدیریت دانش در سازمانتان را در قالب یک فرایند طراحی کنید.
 
چگونه می‌خواهید ایجاد، توزیع و استفاده عملی دانش را سازماندهی و مدیریت کنید؟ چه شرکت‌کنندگان دیگری  همتایان منابع انسانی شما، مدیران سطح C، مدیران شعب، کارمندان به عنوان شرکای خود در این طرح می‌بینید؟
 
مدیریت دانش یک خیابان دو طرفه است ممکن است توسط رهبری شرکت و از بالا به پایین آغاز شود، اما موفقیت آن بستگی به این دارد که کارکنان از آن استفاده کنند و نیازهای آن‌ها را از نظر کسب دانش برطرف کند.
 
شما باید با مدیران  همکاری کنید و آن‌ها را تشویق کنید تا فرهنگ به اشتراک‌گذاری دانش را در تیم خود تقویت کنند.
 
سایر رهبران منابع انسانی را در سازمان خود درگیر کنید تا نقاط پیوند حوزه‌های مختلف منابع انسانی را به هم متصل کنند.
 
به عنوان مثال، اشتراک دانش و سهولت دسترسی به آن می‌تواند به افزایش حفظ و وفاداری کارکنان بی انجامد، به بلوک ساختمانی برنامه‌های تحقیق و توسعه تبدیل شود و پایه‌ای برای جانشین‌پروری شکل دهد.
 

3. از فناوری برای تقویت آن استفاده کنید

سال 2021 است و شما به سختی می‌توانید دانش را بدون استفاده از فناوری مدیریت کنید.
 
فناوری به کارمندان شما اجازه می‌دهد تا به راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و اطلاعات را جستجو کنند و  دانش خود را در قالب‌های مختلف به اشتراک بگذارید. علاوه بر این، فناوری به کارکنان اجازه می‌دهد تا ارتباط بهتری با همدیگر برقرار کنند.
 
در چشم‌انداز فناوری‌های امروزی که مدیریت دانش را امکان‌پذیر می‌کنند، می‌توانید گزینه‌های متعددی را بیابید، از سیستم‌های ویکی‌ مانند (که صرفاً امکان ایجاد و توزیع اطلاعات را فراهم می‌کنند ) تا پلتفرم‌های جامعی که به شما امکان می‌دهند کل مسیرهای توسعه را برای کارمندان خود بسازید. اینکه شما چه چیزی را انتخاب کنید تا حد زیادی به اهداف و نیازهای شما بستگی دارد.

شما هم نظر دهید

ما را دنبال کنید