کانون های ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران
کانون ارزیابی و توسعه، فرآیند ارزیابی شایستگیها اعم از تواناییها، قابلیتها، استعداد، نگرشها و مهارتهای حرفهای افراد اعم از مدیران و کارکنان است.
در کانون ارزیابی و توسعه، شایستگیهای گروهی از ارزیابیشوندگان توسط یک تیم ارزیاب در طی یک فرایند نظاممند با استفاده از روش، ابزار و آزمونهای طراحی شده مورد ارزیابی قرار میگیرد.
کانون ارزیابی و توسعه به شیوهای طراحی میشود که ارزیابیشوندگان بتوانند دانش، مهارتها و تواناییهای خود را که برای موفقیت در انجام وظایف شغلی ضروری است، در قالب رفتار و عملکرد، بروز دهند و توسط ارزیابان از طریق مشاهده آن رفتارها، مورد ارزیابی قرار گیرد.
در این راستا، به ارزیابیشوندگان فرصت داده میشود تا با اجرای ابزارها و تمرینهای شبیه سازی شده محیط کارشان، در عمل نشان دهند از چه سطحی از دانش، مهارتها و تواناییهای مؤثر در شغل مورد نظر برخوردارند.
کانونهای توسعه از طریق ارزیابی برمبنای مدل شایستگیهای شغل، روشن میسازند که کدام شایستگیهای فرد مناسب است و کدام شایستگیهای وی نیاز به بهبود دارد. سپس فرصتهای آموزشی و توسعهای لازم را تعیین کرده و نیل به موفقیت را برای فرد و سازمان تضمین میکند.